Ks. Stanis³aw Ho³odok
¦wiêto Bo¿ego Mi³osierdzia

B³ogos³awiona siostra Faustyna Kowalska otrzyma³a polecenie wprowadzenia uroczystego obchodu ku czci Bo¿ego Mi³osierdzia podczas pierwszego objawienia, które mia³o miejsce w P³ocku 23 II 1931 r. Pan Jezus mówi³ wówczas do siostry Faustyny: “Ja pragnê, aby by³o Mi³osierdzia ¶wiêto. Chcê, aby ten obraz, który wymalujesz pêdzlem, ¿eby by³ uroczy¶cie po¶wiêcony w pierwsz± niedzielê po Wielkanocy, ta niedziela ma byæ ¦wiêtem Mi³osierdzia. Pragnê, aby kap³ani g³osili to wielkie Mi³osierdzie Moje wzglêdem dusz grzesznych. Niech siê nie lêka zbli¿yæ do mnie grzesznik. Pal± Mnie p³omienie Mi³osierdzia, chcê je wylaæ na dusze ludzkie” (Dzienniczek, 49-50). Zaznaczono w Dzienniczku, ¿e Zbawiciel a¿ 23 razy mówi³ o ¶wiêcie Bo¿ego Mi³osierdzia, ³±cz±c z tym obietnice dla nas grzesznych ludzi. Chrystus Pan jeszcze raz w tym samym 1931 r. mówi³ o potrzebie wprowadzenia ¶wiêta: “Niedziela ta (pierwsza po Wielkanocy) jest ¶wiêtem Mi³osierdzia. Przez S³owo Wcielone dajê poznaæ przepa¶æ Mi³osierdzia Mojego” (Dzienniczek, 88). Siostra Faustyna obieca³a Panu Jezusowi (5 XI 1934) ofiarowaæ wszystkie swoje cierpienia, umartwienia i modlitwy w tej intencji, aby Ojciec ¦wiêty zatwierdzi³ ¶wiêto Bo¿ego Mi³osierdzia.

Z woli Bo¿ej sprawie wprowadzenia ¶wiêta Bo¿ego Mi³osierdzia po¶wiêci³ siê bezgranicznie spowiednik siostry Faustyny ks. profesor Micha³ Sopoæko, S³uga Bo¿y. Okupi³ to wielk± swoj± prac±, ale te¿ i cierpieniem. Siostra Faustyna zapisa³a: “W pewnym dniu ujrza³am swego spowiednika, jak wiele cierpieæ bêdzie. Przyjaciele opuszcz± ciê, a wszyscy sprzeciwiaæ ci siê bêd± i si³y fizyczne zmniejsz± siê. Widzia³am ciê, jako grono winne, wybrane przez Pana i rzucone w prasê cierpieñ” (Dzienniczek, 63, 90). Ks. Micha³ Sopoæko uzasadnia³ w swoich publikacjach potrzebê ustanowienia nowej uroczysto¶ci Bo¿ego Mi³osierdzia, nazywaj±c j± uroczysto¶ci± Najmi³osierniejszego Zbawiciela. Wed³ug ks. profesora to nowe ¶wiêto uka¿e ¶wiatu potêgê Bo¿ego Mi³osierdzia jako ratunek i lekarstwo w zwalczaniu tak licznych naszych grzechów. Przez tê uroczysto¶æ mo¿emy bardziej przybli¿yæ siê do mi³osiernego Boga. Ks. Sopoæko mia³ te¿ nadziejê, ¿e nowe ¶wiêto przypomni nam orêdzie ewangeliczne o potrzebie czynów mi³osierdzia wobec naszych bli¼nich. Dziêki nowemu ¶wiêtu ludzie bardziej zaufaj± Jezusowi, Bo¿emu Mi³osierdziu ni¿ sobie. Polecona przez Chrystusa uroczysto¶æ mo¿e przyczyniæ siê te¿ do przyjêcia Ewangelii przez tych, którzy jej jeszcze nie znaj±, ale te¿ dopomo¿e w powrocie do Boga grzesznikom. Zgodnie z ¿yczeniem Zbawiciela Niedziela Przewodnia (pierwsza po Wielkanocy, obecnie - druga wielkanocna) ma byæ dniem ¶wiêta Bo¿ego Mi³osierdzia. Ks. profesor uzasadnia, ¿e rzeczywi¶cie ten dzieñ jest jak najbardziej odpowiedni, gdy¿ wieñczy on dar naszego odkupienia, przypomina przyjêty na Wielkanoc chrzest, ustanowienie sakramentu pokuty, ³askê odpustów i wielko¶æ kap³añstwa w s³u¿bie Bo¿ego Mi³osierdzia. Wed³ug ks. Sopoæki osobne ¶wiêto uka¿e nam w ca³o¶ci dar Bo¿ego Mi³osierdzia, chocia¿ o nim mówi wiele tekstów liturgicznych zamieszczonych w mszale, brewiarzu, rytuale czy te¿ w pontyfikale.

W Archidiecezji Bia³ostockiej to ¶wiêto wprowadzi³ ks. biskup Edward Kisiel, administrator apostolski Archidiecezji w Bia³ymstoku, w roku 1986, wyznaczaj±c na jego obchód Niedzielê Przewodni±. Biskup poleci³ te¿, by na terenie Archidiecezji praktykowano kult Bo¿ego Mi³osierdzia poprzez odmawianie Koronki, Nowenny do Mi³osierdzia Bo¿ego, a tak¿e przez celebrowanie Mszy ¶w. wotywnych o Bo¿ym Mi³osierdziu. Ordynariusz Archidiecezji mia³ nadziejê, ¿e wraz z wprowadzeniem ¶wiêta Bo¿ego Mi³osierdzia Bóg pob³ogos³awi naszemu lokalnemu Ko¶cio³owi oraz wszystkim czcicielom Bo¿ego Mi³osierdzia, którzy “wielbiæ Go bêd± z g³êbok± pokor± i ufno¶ci±”. W tym czasie, gdy u nas wprowadzano ¶wiêto Bo¿ego Mi³osierdzia, obchodzono je tak¿e w innych kilku diecezjach polskich.

Odnowiony przez papie¿a Paw³a VI (14 II 1969) obchód roku liturgicznego nie pozwala w niedziele uprzywilejowane Adwentu, Wielkiego Postu i wielkanocne obchodziæ jakichkolwiek ¶wi±t i uroczysto¶ci. Dlatego te¿ ¶wiêto Bo¿ego Mi³osierdzia “korzysta” z tekstów liturgicznych Niedzieli Przewodniej, obecnie drugiej wielkanocnej, poniewa¿ one mówi± o Bo¿ym Mi³osierdziu. W kolekcie mszalnej Ko¶ció³ zwraca siê do Boga “zawsze mi³osiernego”, który przez doroczn± uroczysto¶æ wielkanocn± umacnia wiarê swojego ludu. Prosimy o ³askê zrozumienia, jak wielkim darem jest chrzest, bierzmowanie i Eucharystia. W modlitwie nad darami zanosimy pro¶bê do Boga, aby przyj±³ od nas dary i aby¶my przez wiarê i dziêki ³asce chrztu osi±gnêli zbawienie. Modlitwa po Komunii zawiera pro¶bê, aby dzia³anie wielkanocnego sakramentu (chrztu) “nieustannie trwa³o w naszych duszach”. Ewangelia w roku A, B i C (J 20, 19-31) ukazuje nam spotkanie zmartwychwsta³ego Pana z uczniami. Jezus w swoim mi³osierdziu przygarnia ¶w. Tomasza, obdarzy³ aposto³ów swoim pokojem, a nam wszystkim zostawi³ sakrament pokuty jako dar Bo¿ego Mi³osierdzia.

W Archidiecezji Bia³ostockiej s± dwa ko¶cio³y parafialne pod wezwaniem Bo¿ego Mi³osierdzia: w Bia³ymstoku i Pogorza³kach. W nich obchodzi siê uroczysto¶æ tytu³u ko¶cio³a, a w ca³ej Archidiecezji ¶wiêto Bo¿ego Mi³osierdzia. Niech ono bêdzie okazj± do wdziêczno¶ci wobec Najmi³osierniejszego Zbawiciela i pobudzi nas do czynów mi³osierdzia.


powrót